Tu nájdete informácie o tom:
ako zmysluplne zapojiť rodičov a opatrovníkov
ako zapojiť ťažšie dosiahnuteľných rodičov a opatrovníkov
Čím aktívnejšie sa rodičia a opatrovníci zapájajú do procesu učenia a školských aktivít svojich detí, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa ich dieťaťu bude dariť – a to nielen v školskom prostredí, ale aj všeobecne. Na základe materiálov poskytnutých Education Endowment Foundation’s Teaching and Learning Toolkit, môžeme predpokladať, že efektívna angažovanosť zo strany rodičov môže u žiakov prispieť až k trojmesačnému náskoku v priebehu jedného roka.
Vedúci pracovníci škôl a vysokých škôl, rovnako ako aj učitelia sú odborníkmi v oblasti práce s rodičmi a opatrovníkmi, a majú možnosť komunikovať s nimi na dennej báze. Keď rodiny, učitelia a zamestnanci spolupracujú, deti získavajú väčšiu šancu dosiahnuť svoj potenciál a aj v prípade problémov sa čo najrýchlejšie vrátiť späť do hry.
Pokiaľ chceme zmysluplne zapájať rodičov a opatrovníkov v rámci školskej či vysokoškolskej komunity, je dobré mať na pamäti nasledujúce body
Ako užitočná sa môže ukázať politika otvorených dverí. Rodičom a opatrovníkom sa tak vysiela signál, že sa na školu môžu obrátiť s akýmikoľvek obavami. Takisto podporuje častý a pravidelný kontakt, pokiaľ je vyžadovaný či potrebný.
Berie sa pri rozhodovaní ohľad na rodičov a opatrovníkov? Pozri Zapájanie žiakov, zamestnancov, rodičov a opatrovníkov pri prijímaní rozhodnutí
Sú rodičia a opatrovníci informovaní, ako čo najlepšie pomáhať svojim deťom pri učení, či už v škole alebo doma?
Majú zamestnanci, rodičia a opatrovníci k dispozícii možnosti v oblasti vzdelávania sa o duševnom zdraví a pohode?
Máte prehľad o ďalších záujmových skupinách či iných zdrojoch, ktoré by mohli poskytnúť rodinám efektívnejšiu podporu? Príklad: miestny vzdelávací orgán, náboženské skupiny, komunitné organizácie, národné linky alebo webové stránky.
Školám môže pomôcť uvažovať o tzv. diferencovanom prístupe k zapájaniu rodičov, a vypracovať si stratégiu ako zapojiť rodiny a deti so zložitejšími potrebami, aj ako s nimi pracovať. Znamená to vytvoriť plán na zapojenie presne tých rodičov a opatrovníkov, ktorí sú ťažšie dosiahnuteľní. Tento plán môže zahŕňať terapeutické zásahy, napríklad školského či vysokoškolského terapeuta, špecializovaný prístup, napríklad viacrodinné školské skupiny na báze modelu, ktorý používa škola Pears Family School, škola poskytujúca alternatívne služby, ktorú Anna Freud založila a podporuje.
Zapájanie rodičov a opatrovníkov detí, ktorým hrozí vylúčenie z kolektívu, je dôležité a náročné zároveň. Viacrodinné skupiny môžu pomôcť znížiť problematické správanie v školskom aj domácom prostredí, zlepšiť emocionálnu pohodu, poskytnúť rodinám podporu v oblasti získavania zručností a skúseností. Deti dosahujú lepšie emocionálne, sociálne a akademické výsledky.
Supporting mental health and wellbeing in schools: engaging with all parents and carers
This booklet has been developed by teachers, clinicians and parents and carers, including the Anna Freud Centre’s Parent Champions, to explore a range of innovative ways that schools can help children by successfully engaging with parents and carers
Our Mentally Healthy Schools team have put together information about what schools can do to strengthen parental engagement
Multi-Family Groups in Schools manual
This manual offers a theoretical background to the multi‑family groups approach and practical detail for schools who may wish to setting up and running the groups themselves. The booklet is available free but some specialist therapeutic support or training is recommended.
Working with parents to support children’s learning
This Education Endowment Foundation guidance report reviews the best available research to offer schools and teachers four recommendations to support parental engagement in children’s learning.
Parental engagement: summary of recommendations (poster)
The Education Endowment Foundation summarise their four clear and actionable recommendations on a poster.
Natalia Londoño explains how her son’s school effectively supported them during a very difficult time.
Crestwood Community school share the variety of strategies they have in place to support pupils and engage with parents and carers around mental health and wellbeing.
The Pears Family School engages parents and carers through a weekly parenting programme and multi-family groups