Peer podporné schémy môžu mať veľký rozsah pozitívnych dopadov na deti. Tiež vieme, že niektoré deti ľahšie komunikujú so svojimi rovesníkmi ako s dospelými.
Prijatie celoškolského prístupu k duševnému zdraviu a wellbeingu znamená, že je potrebné uistiť sa o tom, že všetci členovia komunity okolo školy môžu plniť svoju úlohu pri promovaní duševného zdravia a že je rastúci záujem o tvorbu iniciatív založených na peer-to-peer podpore – najmä programov, ktoré sa zameriavali na dostupnosť pomoci a podpory duševného zdravia predtým.
Školy sú ideálne prostredia pre vytvorenie peer podpornej skupiny. „Peer podpora“ je dáždnikový pojem, ktorý zahŕňa širokú škálu intervencií a prístupov, vrátane peer mentoringu, coachingu, počúvania, mediácie aj poradenstva, partnerstva a kamarátstva. Prístupy môžu byť pomerne špecifické a rôznorodé, avšak vždy zahŕňajú nasledovné tri časti:
Zriadenie peer podporného programu môže byť efektívnou cestou ako podporiť žiakov a študentov, ktorých duševné zdravie vyžaduje podporu a zároveň umožňuje študentom, ktorí peer podporu ostatným poskytujú, priniesť a riešiť témy, s ktorými sa stretnú.
Peer podporné programy môžu byť relatívne rozličné v závislosti od prostredia a nastavenia. Avšak nasledovné zásady pomôžu školám spoluvytvoriť a spoločne zrealizovať peer podporný program, ktorý najlepšie vyhovuje ich potrebám:
Pre inšpiráciu pozrite na program Working Together kotrý popisuje, ako ešte viac žiakov, študentov, učiteľov, rodičov aj ostatných členov komunity zaangažovať do diania.
Peer Support for Children and Young People’s Mental Health and Emotional Wellbeing resources
The Anna Freud Centre delivered a DfE-funded programme that trained 89 schools, colleges and community organisations in refining or developing a peer mentoring programme aimed at supporting children and young people’s mental health and emotional wellbeing.
The programme developed and piloted a freely available toolkit to support schools and colleges in setting up their own mental health and emotional wellbeing peer support programmes. It is accompanied by online training modules and presentation slides, resources for mentors aged 10–13, resources for mentors aged 14 plus, and an independent evaluation report on the pilot.
Copthorne Primary School in Bradford attended a two-day training session run by the Anna Freud Centre and used the resources to implement a peer support programme in their setting.