11. 05. 2016 Nezaradené

Život je veľká hra

Hravá vernisáž pestrej výstavy

V utorok 26. apríla 2016 sa v Divadle Malá scéna STU uskutočnila vernisáž výstavy Abstraktná maľba Zuzany Benkovej. Hoci táto autorka, známa aj pod umeleckým menom Suzan, vyštudovala Vysokú školu ekonomickú, viac ju lákalo výtvarné umenie. Preto v roku 2001 navštevovala kurz arteterapie. Potom v rokoch 2002 až 2007 pôsobila v Ateliéri neprofesionálnych výtvarníkov K & K pod vedením akademickej maliarky Kataríny Kuzmovej. Od roku 2008 je jej pôsobiskom Ateliér GUD v bratislavskej Cvernovke. V roku 2012 spolu s výtvarníkom Mirom Gábrišom (Mirinofom) založili Pőttyős Pelikán galériu v Mosonmagyaróvári v Maďarsku – prvú slovensko-maďarskú galériu, ktorá už, žiaľ, neexistuje. Diela Zuzany Benkovej mohli milovníci výtvarného umenia obdivovať na výstavách v Bratislave, Stupave, Žiline, Košiciach, Ostrave, Prahe i Viedni. Venuje sa olejomaľbe, kresbe, akrylu, odkrývacej a benzínovej technike, striekaniu farby, kombinovanej technike a nástennej maľbe a je tiež textilná návrhárka.

Súčasťou najnovšej výstavy Zuzany Benkovej na Malej scéne STU bola aj multiartová performance projektu MULTILAB, ktorý spája projekciu, animáciu, hudbu, pohyb i poéziu. Ako hráčka na bubon a perkusie sa v ňom predstavila aj samotná Suzan. Ďalšími účinkujúcimi boli: performer Miro (Mirinof) Gábriš, poetka Judita Kaššovicová a spevák a hudobník Juraj (Dura) Turtev. Spolu s nimi ako prekvapenie večera vystúpili zahraniční hostia – spevácky zbor CLANGOR z Mosonmagyaróváru. Javisko bolo počas performance ponorené do tmy či do prítmia, a práve toto pomáhalo lepšie sa sústrediť na básne, spev, hru svetla a tieňov i pohybové kreácie na pódiu, ktoré akoby poskytovali letmý náhľad do večnosti napriek všadeprítomnej pominuteľnosti.

Po tomto stíšení a pohľade do poetickej hĺbky nasledoval rozhovor kurátorky výstavy Barbary Brathovej so Zuzanou Benkovou. Rozhovor prebiehal v uvoľnenej a priateľskej atmosfére. Na úvod Barbara Brathová skonštatovala, že stretnutie so Suzan je ako vrátiť sa do 60. rokov 20. storočia, pretože jej tvorba farebnosťou i motívmi evokuje estetiku „flower power“. Na otázku, kedy sa začala „hrať“ s textilom, autorka odpovedala, že s prvými vlastnými úpravami odevov začala už na základnej škole, pretože v tej dobe bolo v predaji málo oblečenia, ktoré by sa jej páčilo. Neskôr šila aj pre svoju dcéru. No a keď sa zmenila politická i hospodárska situácia a ponuka odevov v obchodoch bola zrazu oveľa bohatšia, Suzan sa pustila do ďalšej svojej záľuby – maľovania. Kurátorka položila Zuzane Benkovej otázku, čo ju priťahuje na abstrakcii, ktorou sa často vyjadruje. Dostala odpoveď, že autorka sa pri tomto spôsobe maľovania necíti limitovaná, zaťažovaná otázkami typu Ako sa to má? Ako to treba? Pociťuje voľnosť, slobodu. Východiskom jej tvorby je konštruktivizmus, rada využíva opakovaný motív a navyše má záľubu v geometrii, hoci nevie racionálne vysvetliť, čo ju na nej priťahuje. Suzan prezradila i ďalšie zaujímavosti o sebe a svojej tvorbe. Jej obľúbenými farbami sú tyrkysová a modrá. Hnedú farbu nemá veľmi rada, no už začala pri tvorbe obrazov používať aj tú a dokonca urobila aj kolekciu textilu s využitím tejto farby. Odkrývaciu techniku či maľovanie pomocou sprejov má rada z toho dôvodu, že je s nimi spojené hľadanie plné prekvapení, ktoré ju nabíja pozitívnou energiou. Jej najčerstvejšia tvorba je postavená na kontrastoch. Barbara Brathová sa vyjadrila, že v tvorbe Zuzany Benkovej tuší tichý zašifrovaný odkaz, ale pozoruje i drobné konkrétnosti. Zaujímalo ju, či je za nimi nejaký príbeh a či sú autorkine hravé a prevažne pozitívne metódy a signály únikom z reality alebo proste len snahou obklopiť sa peknými vecami. Suzan jej odpovedala, že život vníma ako veľkú hru a do tejto hry sa snaží vnášať pozitívne prvky. Čo sa týka jej textilnej tvorby, v ktorej využíva okrem iného tzv. konfekčný patchwork, voľné strihy a odvážne motívy, považuje ju skôr za hru s materiálom než s filozofiou. Kurátorku si podľa vlastných slov Suzanine modely získali svojou originalitou, ojedinelosťou, výpravnosťou, optimizmom a aj určitou „ujetosťou“. Autorka sa vyjadrila, že zorganizovať módne prehliadky nie je jednoduché. Veľmi ju teší, že modelky na týchto podujatiach vyžarujú dobrú atmosféru a rady nosia jej modely. Od roku 2005 sa Zuzana Benková zapája do performances z dielne Cvernovky, v rámci ktorých hrá na netradičné hudobné nástroje. Na hudbe ju fascinuje to, že je dôležitá v danom okamihu, v prítomnej chvíli. Pri každej performance je dôležitá improvizácia, žiadne dve vystúpenia nie sú rovnaké. Suzan ukázala divákom svoje rôzne hudobné nástroje, napríklad hrkálku s rúčkou v tvare hlavy sokola (egyptského boha Hora), či ručne vyrobený bubon z kože koňa. Kôň zahynul nešťastnou náhodou a jeho koža bola takto zužitkovaná.

Prišiel koniec oficiálnej programovej časti vernisáže. Barbara Brathová oznámila, že výstavu Abstraktná maľba Zuzany Benkovej bude možné obdivovať v divadle do konca mája. Na záver pozvala všetkých na čašu vína a chutné občerstvenie, napríklad výborné muffiny, ktoré napiekla Ľubka, Suzanina dcéra.

Diváci si v pokoji a pohode prezreli výstavu nainštalovanú vo foyeri divadla. Prítomné dámy si mohli vyskúšať bundy, saká, plášte a kabáty z autorkinej jarnej kolekcie a v prípade záujmu si mohli vystavené modely aj zakúpiť.

Bol to príjemne strávený večer plný umenia a podnetných rozhovorov.

Ružena Šípková